Raportul MCV 2017 – Comisia Europeana, pozitie ferma privind ireversibilitatea reformei in justitie

Prin alaturarea statelor membre ale Uniunii Europene, Romania si-a asumat o serie de obiective institutional-functionale de indeplinit, in sensul fructificarii devizei „Unitate in diversitate”, dar si in incercarea de a promova si dezvolta notiunea de „bine colectiv” sub toate valentele acesteia, fie ca sunt sociale, economice, ori politice, mai ales in considerarea legaturii indisolubile pe care ele o comporta.

Astfel, mecanismul de cooperare si verificare are  drept scop indreptarea deficientelor pe care le comporta sistemul judiciar romanesc sub lumina reformei in domeniu, si a combaterii coruptiei, scop ce se doreste atins prin „orientare eforturilor autoritatilor romane prin recomandari specifice si evaluarea progreselor realizate.”

Desi in ultima perioada au fost vizibile pozitii oficiale referitoare la o apropiata incheiere a MCV privind Romania, este important a fi cunoscut ca in fapt, o astfel de finalitate va avea loc in momentul in care vor fi atinse in mod satisfacator patru obiective de referinta, definite inca de la momentul aderarii, si anume:

         –  Independenta sistemului judiciar

          – Eficienta sistemului judiciar

         –  Integritatea sistemului judiciar

          – Lupta impotriva coruptiei

Desigur, atingerea acestor obiective mai sus aratate, este in stransa dependenta cu masurile legislative si institutionale care trebuie atent cantarite, generate si aplicate, masuri in privinta carora chiar si societatea civila a demonstrat de multe ori un ferm interes si o atitudine notabila, asa cum se subliniaza chiar si in raportul MCV 2017.

Intr-o nota, am putea spune, aniversara, insa deloc subiectiva, raportul MCV din acest an analizeaza evolutiile din Romania incepand din 2007 fiind rezultatul unei analize ample realizate de catre Comisie, si in virtutea unei cooperari complexe cu institutiile din Romania, analizei manifestarilor societatii civile, ori altor parti interesate, si, nu in ultimul rand, in virtutea consultarii altor state membre.

Un prim aspect imbucurator aratat, este acela ca in ciuda inregistrarii inca a unui volum covarsitor de munca in cadrul instantelor, si unei repartizari a sarcinilor nu tocmai optime,  in ultimii ani s-a desfasurat o buna colaborare institutionala intre Ministerul Justitiei, Consilul Superior al Magistaturii (in pozitie de garant al independentei justitiei) si intreg sistemul judiciar, acestea demonstrand capacitatea si vointa de a lucra impreuna, si de a gasi solutii pentru progresul reformei, formulare regasita intocmai in raportul MCV 2017.

De asemenea, a fost remarcat rolul important al Curtii Constitutionale in dezvoltarea si consolidarea statului de drept, a independentei sistemului judiciar, prin clarificarea si protejarea valorilor constitutionale.

In ceea ce priveste obiectivul combaterii coruptiei, raportul MCV identifica in mod confirmabil de catre multi, existenta inca a coruptiei si consecintelor acesteia in domenii cheie precum cel al achizitiilor publice, ori in domeniul sanatatii, fiind atrasa atentia necesitatii  unor masuri suplimentare pentru remedierea acestei probleme.

In sfarsit, concluziile raportului MCV confirma evolutia pozitiva structurata inregistrata de Romania, dar si necesitatea indeplinirii unor recomandari suplimentare pentru convingerea ca reforma justitiei in sens pozitiv va fi, intr-un final, ireversibila.

In acest sens, in continuare se asteapta si se monitorizeaza cu atentie diligentele depuse in directia recomandarilor cuprinse in prezentul raport.

Autor: C.J. Mirela Anghel