De data aceasta vom vorbi despre Turcia.
Condiţii de intrare şi regim de şedere. Cetăţenii români care doresc să călătorească în scop turistic în Republica Turcia nu au nevoie de viză de intrare pe teritoriul acestui stat. Perioada legală de şedere fără viză este de până la 90 de zile în decurs de 6 luni.
Intrarea în Turcia este permisă cu paşaportul valabil cel puţin 6 luni după expirarea timpului de şedere pe teritoriul acestui stat.
Atenţie! Cetăţenii români care doresc să tranziteze Turcia pentru a ajunge în ţara de domiciliu cu un titlu de călătorie eliberat de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României trebuie să facă, în prealabil, demersuri pentru obţinerea unei vize de intrare pe teritoriul Turciei, la reprezentanţele acestui stat în străinătate.
Cetăţenii români care doresc să se deplaseze în Turcia pentru studii, muncă, formare profesională, cercetări ştiinţifice ori alte scopuri similare, sau pentru o şedere cu durată mai mare de 90 de zile, sunt obligaţi să obţină, în prealabil, viză de intrare pe teritoriul Turciei.
Atenţie! Pentru obţinerea unui permis de muncă în Turcia este obligatorie obţinerea, în prealabil, de la misiunea diplomatică sau oficiul consular al Turciei din România, a unei vize de muncă. Legislaţia locală nu permite acordarea unui permis de muncă cetăţenilor străini care au intrat în Turcia în scop turistic.
Transportatorii auto pot intra pe teritoriul Turciei după ce au obţinut, în prealabil, viza de intrare în acest sens, de la misiunea diplomatică sau oficiul consular al Turciei în România.
Membrii echipajelor maritime, feroviare, aeriene şi membrii companiilor care efectuează călătorii frecvente în Turcia, vor fi scutiţi de obţinerea unei vize de intrare pe teritoriul acestei ţări pentru o perioadă de 90 de zile, în baza notificării lor prealabile şi a transmiterii informaţiilor aferente pe canale diplomatice.
Atenţie! Întrucât au existat cazuri când cetăţeni români aflaţi pe teritoriul Turciei au fost reţinuţi de poliţia locală din cauza unor coincidenţe de nume cu cel al unor persoane care au comis infracţiuni pe teritoriul acestui stat, este recomandabil să deţineţi asupra dumneavoastră şi cartea de identitate (care include date suplimentare de identificare).
Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze misiunii diplomatice a României şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând coordonatele personale, pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă.
Reglementări vamale
Cetăţenii români pot introduce pe teritoriul Republicii Turcia suma maximă de 10.000 USD, sumă ce trebuie declarată la punctul de trecere a frontierei.
Datorită legislaţiei locale, nu foarte explicită în ceea ce priveşte noţiunea de „antichităţi”, este necesar ca la achiziţionarea de obiecte de artă să solicitaţi factura şi un certificat oficial, care să ateste că obiectele respective pot fi exportate legal.
În cazul în care vânzătorul nu oferă acest certificat, este necesar să vă adresaţi unui muzeu de etnografie, pentru a obţine un astfel de certificat înainte de ieşirea din Turcia.
Condiţii privind traficul auto
Circulaţia auto
Codul circulaţiei rutiere şi semnalizarea rutieră în Turcia sunt conforme cu reglementările internaţionale.
Conducătorii auto şi pietonii trebuie să manifeste o atenţie deosebită la intersecţii şi la trecerile de pietoni.
În cazul în care călătoriţi în Turcia cu un autovehicul, condus de către o altă persoană decât proprietarul acestuia, intrarea în Turcia va fi permisă de către Autorităţile vamale numai după prezentarea următoarelor documente:
– Documentele autovehiculului, inclusiv asigurarea internaţională tip carte verde;
– Împuternicire (procură), tradusă în limba turcă, din partea proprietarului autoturismului (persoană fizică sau juridică), pentru a putea conduce autoturismul respectiv din România în Turcia şi retur. Atenţie! Procura trebuie să fie tradusă de către un traducător autorizat, autentificată la notar şi apostilată.
– Pentru autoturismele închiriate, trebuie să prezentaţi contractul de închiriere şi traducerea acestuia în limba turcă, legalizată şi apostilată.
Conform Acordului internaţional Interbus, la care au aderat si România si Turcia, in cazul in care conduceţi un microbuz cu peste 9 locuri (inclusiv şoferul) care nu face curse regulate, ci in mod ocazional, este necesar să aveţi o licenţă Interbus.
În cazul în care conduceţi un microbuz care efectuează curse regulate în Turcia, trebuie să obţineţi în prealabil, de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România, documentele necesare pentru transport internaţional.
Permisul de conducere
Permisul de conducere auto emis de autorităţile române este valabil în Turcia.
Pentru perioade mai lungi de şedere este necesară deţinerea unui permis de conducere internaţional.
Aparatele anti-radar şi de detectare a radarului:
În Turcia, utilizarea dispozitivelor de detectare a radarelor şi a aparatelor antiradar este interzisă şi este considerată contravenţie, fiind pedepsită cu amenzi substanţiale şi confiscarea aparatului.
Informaţii pentru cazurile de accident de circulaţie
În caz de accident uşor/cu răniţi, autovehiculul nu va fi mişcat din loc până la sosirea organelor de poliţie. Pentru accidentele care au loc în afara oraşelor competenţa revine Jandarmeriei.
În caz de accident soldat cu deces, conducătorii auto implicaţi sunt reţinuţi până la data stabilirii vinovăţiei de către autorităţile judiciare.
Atenţie! Trebuie să solicitaţi o copie a raportului constatator întocmit de poliţie.
În situaţia în care autovehiculul este imobilizat pentru un timp, nu plecaţi din Turcia până ce nu solicitaţi de la autoritatea vamală anularea înregistrării făcute autovehiculului în paşaport (la intrarea în Turcia) şi eliberarea unui document care să vă permită trecerea frontierei fără autovehiculul respectiv.
Pericolul seismic
Turcia se află într-o zonă seismică foarte activă. Majoritatea cutremurelor au avut loc în sud-estul Turciei, precum şi în zona oraşului Izmir.
În cazul producerii de seisme violente, vă recomandăm să urmăriţi anunţurile şi indicaţiile autorităţilor locale.
Sistemul medical
Înainte de a pleca în Turcia, încheiaţi o asigurare medicală!
Este recomandat ca poliţa să fie încheiată la valoarea de asigurare de cel puţin 30.000 de Euro, la agenţiile de asigurări din România care colaborează cu societăţi de asigurare din Turcia, sau cu unităţi medicale din aceasta ţară.
Vă recomandăm ca înainte de plecare să vă informaţi care sunt unităţile medicale din Turcia care recunosc poliţa de asigurare respectivă.
Regimul asigurărilor diferă în funcţie de agenţia de asigurări cu care cetăţeanul român a contractat poliţa de asigurare. Spre exemplu, există agenţii de asigurare române care au încheiate contracte de colaborare cu unităţi medicale din Turcia, şi care, în situaţia în care sunt anunţate în termen de 48 de ore de la producerea îmbolnăvirii/accidentului, vor suporta cheltuielile de spitalizare (bineînţeles, în conformitate cu prevederile poliţei de asigurare).
Turiştii care necesită îngrijiri medicale de urgenţă, dar nu deţin o poliţă de asigurare, pot beneficia de tratament medical în unităţile spitaliceşti publice sau private din Turcia, însă numai cu plata serviciilor medicale prestate.
Siguranţă si criminalitate
Infracţiuni de tipul furtului din buzunare, înşelăciunilor sau furtului din maşini pot apărea în zone aglomerate.
Evitaţi staţionarea, în scop de odihnă, pe autostrăzi (parcări amenajate, benzinării, etc.) sau în locuri neamenajate deoarece au loc, frecvent, spargeri de maşini soldate cu furtul de acte, bunuri şi valori.
Cetăţenii români care se află pe teritoriul acestui stat sunt sfătuiţi să respecte următoarele recomandări:
* Să evite locurile aglomerate;
* Să păstreze în locuri sigure documentele şi valorile personale, biletele de călătorie, banii, cărţile de credit şi să nu le expună în mod vizibil asupra lor sau în maşini;
* Să păstreze fotocopii după paşaportul românesc/cartea de identitate/asigurarea medicală, acestea fiindu-le necesare în situaţia pierderii/furtului documentelor de călătorie/asigurării medicale (documentele vor fi păstrate separat de actele originale, de exemplu în camera de hotel);
* Să-şi asigure maşinile cu sisteme de alarmă;
* Să respecte anunţurile sau recomandările autorităţilor locale;
În cazul pierderii/furtului paşaportului românesc, să se sesizeze atât biroul local de poliţie, cât şi cel mai apropiat oficiu consular român sau Secţia Consulară a Ambasadei.
În cazul unor incidente grave (accidente, tâlhării), care necesită intervenţia imediată a autorităţilor turce, pot fi apelate următoarele numere de urgenţă locale:
# 112 – Numărul general de urgenţă;
# 155 – Poliţia;
# 154 – Poliţia rutieră;
# 110 – Pompierii;
# 118 – Informaţii telefonice;
# 156 – Jandarmeria;
# 184 – Informaţii servicii de sănătate;
# 157 – Situaţii dificile (răpiri de persoane, trafic de fiinţe umane);
Este recomandată sesizarea oficiului consular român cel mai apropiat, ori a Secţiei Consulare a Ambasadei, care poate acorda asistenţa consulară în condiţiile prevăzute de lege.
Ameninţări teroriste
Pericolul atentatelor teroriste a crescut în ultima perioadă, atacurile având ca ţinte principale forţele de securitate şi obiective ale administraţiei centrale şi locale, dar şi civilii, inclusiv în zonele turistice şi capitală.
Regimul animalelor de companie
Pentru transportul animalelor de companie aveţi nevoie de:
* Certificatul medical antirabic eliberat de către o instituţie medicală română;
* Carnetul de sănătate a animalului de companie;
* Un container special pentru transportul animalelor de companie.
Surse: mae.ro si legestart.ro
Foto: tripadvisor.com